Computerfabrikant Dell lanceerde dinsdag een nieuwe lijn commerciële desktops.
Daaronder ook een zogenaamde thin client, een compacte desktop die vooral
contact moet leggen met een server of internet. Anders dan de standaard
desktop staan op de thin client nauwelijks eigen programma’s opgeslagen.
Eerder verkocht Dell geen thin clients. Dat maakt de aankondiging
opvallend. Vooral omdat thin clients sinds hun introductie in de negentiger
jaren altijd beneden de verwachtingen verkochten. De standaard desktop bleef
de norm.
Maar nog opvallender is dat Dell zijn desktopportfolio uitbreidt. De
computerkast lijkt het af te leggen tegen zijn succesvolle draagbare
broertje, de laptop. “We denken nog steeds te kunnen groeien met desktops”,
aldus Eric Greffier, directeur client solutions bij Dell. “Juist omdat we nu
met de thin client de hele markt kunnen afdekken.”
Computerfabrikanten HP, Acer en Lenovo verkopen veel meer notebooks dan
desktops. Dell is in de markt een uitzondering. Het bedrijf verkoopt nog
steeds iets meer computerkasten dan schootcomputers. Het vormt in totaal
iets minder dan een derde van de totale omzet.
Het grote aandeel desktops is terug te voeren op de strategie die Dell
begin deze eeuw tot de grootste computerbouwer ter wereld maakte.
Dell maakte van de pc een massaproduct. Het bedrijf bood de klant via
zijn website een desktop zonder fratsen. Goedkoop, gemakkelijk en
transparant voor de klant. Vooral de zakelijke markt liep ermee weg.
Kantoren werden massaal ingericht met de desktops van Dell.
Voor de desktop werkte de strategie fantastisch. Maar de manier van verkopen
bleek niet een-op-een te kopiëren naar de notebooks. Het uiterlijk van de
desktop is voor veel klanten niet zo belangrijk, maar dat geldt niet voor
notebooks. Veel klanten willen iets moois op schoot. Een notebook zonder
fratsen verkocht best wel, maar Dell kon het succes van zijn desktop niet
evenaren.
Ondanks flinke inspanningen – Dell ging in winkels verkopen en maakte ook
kleuriger notebooks – werd de achterstand op de concurrentie alleen maar
groter. Nu wordt zelfs Dells nummer twee positie bedreigt door het Taiwanese
Acer, vooral dankzij het notebooksegment. Dell kon veel minder profiteren
van de snelgroeiende markt voor notebooks. Een grijs imago verander je
kennelijk niet zomaar.
Het notebooksegment binnen Dell groeit wel hard, maar voorlopig blijft
het bedrijf nog sterk leunen op de desktop. Dus komt het, tegen de
markttrend in, dinsdag met een aantal aankondigingen rond computerkasten.
Allereerst gaat het om de kasten zelf. “De nieuwe thin clients zijn goedkoper,
energiezuiniger, veiliger en helemaal ingericht op het online gebruiken van
programma’s”, vertelt Greffier.
Bovendien ontwikkelde Dell nieuwe oplossingen - dat zijn software,
diensten en hardware in één – waarin de desktop nadrukkelijk wordt
meegenomen. “Niet elke situatie is hetzelfde”, ligt Greffier dit toe. “Niet
iedereen hoeft mobiel te werken. In sommige situaties is de computerkast nog
steeds heel geschikt.” Dell verwacht dat op veel kantoren de desktop nog
steeds heel wenselijk is.
Greffier verwacht dat Dell in desktops licht kan blijven groeien. “We bieden
nu een range van gewone computerkast tot kleine thin client. We kunnen
iedere mogelijke klant nu bedienen.” De desktopmarkt stervende? “Nee, daar
geloof ik niets van. Langzamere groei, ja. Maar de computerkast blijft
bestaan.”
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl